Skräddarsydd analysportal för Prodia för hantering av remisser och provsvar

En självbetjäningsportal som hanterar kommunikationen mellan behandlingshem, laboratorier och Prodia som uppfyller krav på datasäkerhet, tillgänglighet och ger Prodia verktyg för att skala upp sin verksamhet.

Bakgrund

Prodia är en av landets ledande drogtestningsföretag och arbetar med både offentliga som privata kunder. Deras kunder arbetar under dygnets alla timmar och måste ha tillgång till ett smidigt verktyg för hantering av remisser, patienter och provsvar. Att beställa korrekta droganalyser är inte alltid lätt och många resurser gick åt att hjälpa kunderna att skapa korrekta remisser. Informationen som skickas är oftast känslig och kommunikationen måste ske kontrollerat och säkert mellan alla parter. För Prodia fanns det utmaningar i att kunna ha tid att erbjuda en hög nivå av kvalificerad support samtidigt som att sköta hanteringen av beställningar, remisser, garantiärenden och provsvar.

Utmaning

Prodias utmaning är att produkten de säljer är komplex och inte alla har koll på hur de ska skapa remisser för att få rätt analyser utförda. Arbetet med att skicka in drogprover är administrativt omständlig och osäker sett till mänskliga faktorn, skydd av hälsodata och faktiskt hantering av dokument hos flera parter. Information som inte finns strukturerad skapar också merjobb vid fakturering och andra administrativa uppgifter i Prodias organisation. När fler av Prodias kunder kräver en digital platform att arbeta mot i sina egna digitala omställningar, måste Prodia ha en lösning som ger de konkurrenskraft och låter Prodia skala sin verksamhet och sitt erbjudande.

Värde

Sammanfattningsvis kan portalen erbjuda en enkel och digital remisshantering med beställning av analyser, förbättrad tillgänglighet för provtagaren, enklare provtagningsprocess, ökad informationssäkerhet samt minskad risk för fel.

Prodia kan på så sätt erbjuda en bättre och jämnare service gentemot sina kunder som låter Prodia att skala upp sin verksamhet och stärka erbjudandet. När fler och fler av Prodias kunder går över till att arbeta digitalt, blir Prodias portal en viktig hörnsten i erbjudandet och interaktionen med kunderna.

Lösning

Genom att skapa en portal som uppfyller de högsta säkerhetsstandarderna med säkerinloggning via BankID och SITHS, kan Prodia driva processer för drogtesteranalyser mot laboratoriet.

Från att tidigare skickat pappersremisser gick Prodia över till elektroniska remisser. All kommunikation mellan portalen och laboratoriet sköts genom HL-7 (Health Level Seven)-standarden. Det är en internationell standard för att utbyta elektronisk information om hälsodata. HL7-standarden används för att hantera remisser för drogtester på ett standardiserat och effektivt sätt. När en remiss skickas från en provtagare till ett laboratorium för att utföra ett drogtest, används HL7-standarderna för att säkerställa att den nödvändiga informationen om testet överförs korrekt och på ett enhetligt sätt, vilket kan minska risken för fel och öka effektiviteten i processen.

Provtagaren får hjälp med att välja rätt analys med smarta val och rekommendationer för vilken analys som är lämpligast för en specifik provtyp och sedan kan portalen generera en remiss som innehåller all nödvändig information som behövs för att slutföra analysen på rätt sätt. Genom att provtagarna får hjälp att välja rätt analys som är rätt. Portalen kan också hjälpa till att spåra provet och visa status för analysen.

Tekniker:

PHP/Phalcon, React, Docker, HL-7, Fhir-API, BankID, SITHS, Krypterad kommunikation och data, Systemintegrationer

Fler Cases

Låt oss
höras eller ses
snart!

Patrik Almö

Patrik Almö

VD / Digital strateg 

Det Patrik inte kan om digitalisering och hur man ska tänka för att få ut maximalt av sina verksamhetssystem är inte värt att veta. Med lång erfarenhet och alltid nyfiken på allt nytt så är Patrik en stor tillgång i alla projekt.

Telefon: 0705-16 23 40

Epost: patrik@commerz.se

Jonathan Kajdman

Teknisk ninja och projektens kärnkraftverk

Inget är omöjligt för Jonathan! Det finns inga problem som inte går att lösa och få fram en
stabil app för. Allt om teknik och vad man bör använda i lösningen kan Jonathan.
I slutändan ramlar alltid en underhållsfri och framtidssäkrad lösning ut med rätt teknik.

Jonathan Kajdman

Telefon: 0704-867 441

Epost: jonathan.kajdman@commerz.se

Peter Thorin

Peter Thorin

Energisk & användarfokuserad lösningsguru

Vill du hitta rätt var din användare finns och hur man ska möta dem så är Peter rätt person. Hans förmåga att lösa saker och se många steg framåt gör att alla hans projekt blir framgångsrika. Hör av dig till Peter om du vill bolla något och berätta hur du tänker så kommer innovativa, smart och kloka lösningar tillbaka.

Telefon: 0735-00 55 11

Epost: peter.thorin@commerz.se

Patrik Almö

Patrik Almö

VD / Digital strateg 

Det Patrik inte kan om digitalisering och hur man ska tänka för att få ut maximalt av sina verksamhetssystem är inte värt att veta. Med lång erfarenhet och alltid nyfiken på allt nytt så är Patrik en stor tillgång i alla projekt.

Telefon: 0705-16 23 40

Epost: patrik@commerz.se

Jonathan Kajdman

Jonathan Kajdman

Teknisk ninja och projektens kärnkraftverk

Inget är omöjligt för Jonathan! Det finns inga problem som inte går att lösa och få fram en stabil app för. Allt om teknik och vad man bör använda i lösningen kan Jonathan. I slutändan ramlar alltid en underhållsfri och framtidssäkrad lösning ut med rätt teknik.

Telefon: 0704-867 441

Epost: jonathan.kajdman@commerz.se

Peter Thorin

Peter Thorin

Energisk & användarfokuserad lösningsguru

Vill du hitta rätt var din användare finns och hur man ska möta dem så är Peter rätt person. Hans förmåga att lösa saker och se många steg framåt gör att alla hans projekt blir framgångsrika. Hör av dig till Peter om du vill bolla något och berätta hur du tänker så kommer innovativa, smart och kloka lösningar tillbaka.

Telefon: 0735-00 55 11

Epost: peter.thorin@commerz.se