Bakgrund
Stockholms Elbolag är en spännande aktör på den svenska elmarknaden som erbjuder sina kunder en effektivare lösning för att hantera alla sina energikostnader. Oavsett leverantör av energi, nät eller el. Allt samlas på en faktura från Stockholms Elbolag.
Stockholms Elbolags kunder är företag och privatpersoner, vissa har mer än en fastighet och får därmed flera fakturor varje månad från el och nätleverantörer. Genom att erbjuda en samfaktureringstjänst, där alla kostnaderna kommer på en faktura, blir det mycket enklare för kunden. Stockholms Elbolag hanterar, samlar och betalar fakturorna. Enkelt och smart!
Behovet fanns att hantera tusentals leverantörsfakturor som kommer in i systemet genom en koppling från Pyramids affärssystem. Dessa skall automatiskt matchas mot kunder och anläggningar och hamna som fakturaunderlag tillsammans med elförbrukningskostnaderna från Elsystemet varvid en sammansatt, men specificerad faktura skall genereras till kunderna.
Utmaning
Från strategiskt utvecklingskoncept till programmering av samfaktureringslösningen. Tjänstens innehåll och funktionalitet, hantering av avvikande fakturor samt kundkommunikation. Allt integrerat mot el- och affärssystem samt bank- utskriftslösningar. Kundtjänst skulle också ha en effektiv tillgång till information och underlag. Och kunderna skall enkelt och säkert kunna logga in för att se och kontrollera sina underlag till sina sammansatta fakturor.