by Peter Thorin | Apr 24, 2024
Bakgrund
Vår globala kund behövde tänka om hur man ska få ut information till de flera hundratusentals anställda som finns runtomkring världen utan att störa dem för mycket från deras normala aktiviteter. De säljer produkter ute i varuhusen och ska fokusera på kunderna, inte på administrativa uppgifter. Utmaningen låg även i att man skickat ut flertalet verktyg och lösningar till de anställda, vilket hade mottagits inte så bra.
Utmaning
Uppdraget var att förstå deras utmaningar och ta fram en lösning där vi kunde sammanfoga informationen på ett smart sätt så användarna endast notifierades vad de behöver ta action på.
by Bilal Fakhro | Apr 18, 2024
Bakgrund
Stockholms Elbolag är en spännande aktör på den svenska elmarknaden som erbjuder sina kunder en effektivare lösning för att hantera alla sina energikostnader. Oavsett leverantör av energi, nät eller el. Allt samlas på en faktura från Stockholms Elbolag.
Stockholms Elbolags kunder är företag och privatpersoner, vissa har mer än en fastighet och får därmed flera fakturor varje månad från el och nätleverantörer. Genom att erbjuda en samfaktureringstjänst, där alla kostnaderna kommer på en faktura, blir det mycket enklare för kunden. Stockholms Elbolag hanterar, samlar och betalar fakturorna. Enkelt och smart!
Behovet fanns att hantera tusentals leverantörsfakturor som kommer in i systemet genom en koppling från Pyramids affärssystem. Dessa skall automatiskt matchas mot kunder och anläggningar och hamna som fakturaunderlag tillsammans med elförbrukningskostnaderna från Elsystemet varvid en sammansatt, men specificerad faktura skall genereras till kunderna.
Utmaning
Från strategiskt utvecklingskoncept till programmering av samfaktureringslösningen. Tjänstens innehåll och funktionalitet, hantering av avvikande fakturor samt kundkommunikation. Allt integrerat mot el- och affärssystem samt bank- utskriftslösningar. Kundtjänst skulle också ha en effektiv tillgång till information och underlag. Och kunderna skall enkelt och säkert kunna logga in för att se och kontrollera sina underlag till sina sammansatta fakturor.
by Bilal Fakhro | Apr 18, 2024
Bakgrund
Provförpackningar är viktiga säljverktyg för Tetra Pak. Men hur hanterar man på ett effektivt sätt ett brett sortiment av förpackningar i flera varianter, i kombination med ett stort antal beställningar från säljare i 150 länder? Här kommer Commerz och digital utveckling in i bilden.
Mejerier, juicetillverkare och andra företag som är i behov av bra och miljöanpassade förpackningar för flytande livsmedel. Provförpackningar är därför viktiga i säljprocessen. Uppgiften att ta fram och distribuera kundanpassade provförpackningar till säljare i fem världsdelar ligger på Tetra Pak Package Sample i Lund. En order kan innehålla allt från en enda till 2 500 produkter.
Utmaningen för Tetra Pak Package Sample ligger dels i att hantera hela sortimentet, alla varianter och externa tillbehör, dels i att se till att rätt säljare i rätt land får rätt provförpackningar inom önskad leveranstid.
Utmaning
Uppdraget var att utveckla en konfigurator i Tetra Paks intranät; en intern webbshop för provförpackningar. Första steget vara att ta reda på vilka behov och önskemål Tetra Pak Package Sample och användarna hade. Sedan tog arbetsgruppen fram ett förslag på hur flödet kunde se ut – från inloggning till beställning. Därefter byggde Commerz systemutvecklare lösningen.
by jonathan@commerz.se | Apr 9, 2024
Bakgrund
Beans In Cup levererar kaffe till arbetsplatser och med löftet om det godaste kaffet på jobbet och närvaro över hela Sverige, har de lyckats etablera sig väl på en annars konkurranssatt marknad. Beans In Cup tillväxt har både varit organisk men ofta genom uppköp av mindre aktörer med god lokal kännedom. Det har bland annat satt stor press på IT-infrastrukturen och logistiken. Deras affär består både i själva kaffemaskinerna och i förbrukningsvaror så som kaffe, te, kakor till arbetsplatsen. De har flera försäljningskanaler och lager utsprida över hela landet. IT-landskapet är spretigt och personalen jobbar i många olika system där informationen finns på olika ställen vilket både är ineffektivt och osäkert.
Utmaning
Beans In Cup lönsamhet hänger till stor del på kaffet till maskinerna. Affären bygger på att kunderna ska konsumera fler produkter till sina maskiner så som kaffe, te, kakor och andra tillbehör. Utmaningarna ligger i att kunna öka försäljningen per kund, enklare arbeta med sortimentet och skapa en bättre helhetsupplevelse kring kaffe på jobbet.
Värde
Man kom fort fram till att en webbkund inte bara spenderar mer pengar per köp utan även handlar oftare och är mer lönsam för Beans In Cup. Genom att lyfta över en stor del av försäljningen av förbrukningsvaror från lokala säljare till webben, kunde man också enklare arbeta med sortiment, standardisera priser och samordna frakter enklare. E-handeln som även kom att bli ett internt orderläggningssystem medförde också i att personal numera kan arbeta i ett enda system, arbeta på ett gemensamt sätt och arbeta både snabbare och effektivare.
by jonathan@commerz.se | Apr 9, 2024
Bakgrund
Prodia är en av landets ledande drogtestningsföretag och arbetar med både offentliga som privata kunder. Deras kunder arbetar under dygnets alla timmar och måste ha tillgång till ett smidigt verktyg för hantering av remisser, patienter och provsvar. Att beställa korrekta droganalyser är inte alltid lätt och många resurser gick åt att hjälpa kunderna att skapa korrekta remisser. Informationen som skickas är oftast känslig och kommunikationen måste ske kontrollerat och säkert mellan alla parter. För Prodia fanns det utmaningar i att kunna ha tid att erbjuda en hög nivå av kvalificerad support samtidigt som att sköta hanteringen av beställningar, remisser, garantiärenden och provsvar.
Utmaning
Prodias utmaning är att produkten de säljer är komplex och inte alla har koll på hur de ska skapa remisser för att få rätt analyser utförda. Arbetet med att skicka in drogprover är administrativt omständlig och osäker sett till mänskliga faktorn, skydd av hälsodata och faktiskt hantering av dokument hos flera parter. Information som inte finns strukturerad skapar också merjobb vid fakturering och andra administrativa uppgifter i Prodias organisation. När fler av Prodias kunder kräver en digital platform att arbeta mot i sina egna digitala omställningar, måste Prodia ha en lösning som ger de konkurrenskraft och låter Prodia skala sin verksamhet och sitt erbjudande.
Värde
Sammanfattningsvis kan portalen erbjuda en enkel och digital remisshantering med beställning av analyser, förbättrad tillgänglighet för provtagaren, enklare provtagningsprocess, ökad informationssäkerhet samt minskad risk för fel.
Prodia kan på så sätt erbjuda en bättre och jämnare service gentemot sina kunder som låter Prodia att skala upp sin verksamhet och stärka erbjudandet. När fler och fler av Prodias kunder går över till att arbeta digitalt, blir Prodias portal en viktig hörnsten i erbjudandet och interaktionen med kunderna.