Bakgrund
Beans In Cup levererar kaffe till arbetsplatser och med löftet om det godaste kaffet på jobbet och närvaro över hela Sverige, har de lyckats etablera sig väl på en annars konkurranssatt marknad. Beans In Cup tillväxt har både varit organisk men ofta genom uppköp av mindre aktörer med god lokal kännedom. Det har bland annat satt stor press på IT-infrastrukturen och logistiken. Deras affär består både i själva kaffemaskinerna och i förbrukningsvaror så som kaffe, te, kakor till arbetsplatsen. De har flera försäljningskanaler och lager utsprida över hela landet. IT-landskapet är spretigt och personalen jobbar i många olika system där informationen finns på olika ställen vilket både är ineffektivt och osäkert.
Utmaning
Beans In Cup lönsamhet hänger till stor del på kaffet till maskinerna. Affären bygger på att kunderna ska konsumera fler produkter till sina maskiner så som kaffe, te, kakor och andra tillbehör. Utmaningarna ligger i att kunna öka försäljningen per kund, enklare arbeta med sortimentet och skapa en bättre helhetsupplevelse kring kaffe på jobbet.
Värde
Man kom fort fram till att en webbkund inte bara spenderar mer pengar per köp utan även handlar oftare och är mer lönsam för Beans In Cup. Genom att lyfta över en stor del av försäljningen av förbrukningsvaror från lokala säljare till webben, kunde man också enklare arbeta med sortiment, standardisera priser och samordna frakter enklare. E-handeln som även kom att bli ett internt orderläggningssystem medförde också i att personal numera kan arbeta i ett enda system, arbeta på ett gemensamt sätt och arbeta både snabbare och effektivare.